Απευθύνεται κυρίως σε μαθητές Γυμνασίου.
Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Γυμνάσιο προετοιμάζει σιγά σιγά τους μαθητές (όσο μακρινό κι αν είναι), για τη δοκιμασία της Γ' Λυκείου. Για το λόγο αυτό, η περίληψη "δουλεύεται" συστηματικά από την Α' Γυμνασίου . Άλλωστε, η άσκηση της περίληψης δε ζητείται μόνο στη Γλώσσα, αλλά τόσο στα Κείμενα, όσο και στα Αρχαία Ελληνικά από Μετάφραση(Ομήρου Οδύσσεια, Ομήρου Ιλιάδα).
Η περίληψη, αρχικά, δυσκολεύει τα περισσότερα παιδιά, μιας και πολλές φορές δεν έχουν τη διάθεση να διαβάσουν το κείμενο που τους δίνεται. Ωστόσο, με τη σωστή καθοδήγηση και την κατάλληλη εξάσκηση, τα παιδιά βλέπουν με καλύτερο μάτι την περίληψη και σιγά σιγά αποκτά το χαρακτήρα παιχνιδιού γι' αυτούς.
Η σωστή περίληψη είναι αποτέλεσμα εξάσκησης πάνω σε μεθοδευμένα βήματα. Τα βήματα αυτά είναι, επιγραμματικά, τα παρακάτω:
- Διαβάζω προσεκτικά το κείμενο.
- Εντοπίζω το θεματικό κέντρο του κειμένου.
- Αφού το εντοπίσω, ξεκινάω την περίληψη, γράφοντας μόνο τη θεματική πρόταση. Μία όμορφη φράση για να ξεκινήσει κανείς την περίληψη είναι "Το συγκεκριμένο απόσπασμα/κείμενο αναφέρεται....".
- Διαβάζω προσεκτικά μία μία τις παραγράφους, υπογραμμίζω τα βασικά και γράφω δίπλα από κάθε παράγραφο ένα πλαγιότιτλο.
- Συνεχίζω την περίληψη και προσπαθώ να πυκνώσω το λόγο μου, χρησιμοποιώντας τόσο τους πλαγιότιτλους, όσο και άλλα βασικά στοιχεία του κειμένου.
- Προσπαθώ να χρησιμοποιώ διαρθρωτικές λέξεις για να συνδέσω αρμονικά τις προτάσεις. Οι πιο εύκολες και απλές, για τα παιδιά του Γυμνασίου, είναι οι χρονικές(Αρχικά, έπειτα, ύστερα, μετά από αυτό, στη συνέχεια, στο τέλος).
- Προσπαθώ να χρησιμοποιώ ρήματα σε γ' πρόσωπο ΠΑΝΤΑ, τα οποία αναδεικνύουν την αντικειμενικότητα της περίληψης. Τέτοια ρήματα είναι: αναφέρεται, παρουσιάζεται, διηγείται, κάνει λόγο, γίνεται αναφορά, δηλώνεται...
- Αφού τελειώσω την περίληψη, την ξαναελέγχω για τυχόν λάθη και παραλείψεις. Προσέχω να βάζω κόμματα και τελείες εκεί που χρειάζονται και να αποβάλλω τυχόν χρήση α' προσώπου και εκφράσεις "του δημοτικού" τύπου: μας λέει, μας δείχνει...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου